Dita Pepe – Autoportréty

Štandardný

ditaPepePlagatDita Pepe je ženou mnohých tvárí. Raz je sebavedomou manželkou bohatého podnikateľa, inokedy jednoduchým dedinským dievčaťom v šatke a kvetovanom plášti, sediacou s podobne oblečenou starou mamou v domove dôchodcov, potretie matkou početnej rómskej rodiny, inokedy zasa afektovane sa usmievajúcou zberatelkou vzácneho porcelánu alebo jednou z dvoch športovkýň, ktoré sebavedomo predvádzajú svoje vycvičené telá v trikotoch. Dcéra, vnučka, sestra alebo priateľka mnohých žien. Matka viacerých detí. Chameleón ..

Napriek exotickému priezvisku, získanému po bývalom talianskom manželovi, je českou fotografkou, ktorej práca sa v posledných rokoch stretla s nebývalým ohlasom a takmer jednoznačne pozitívnym prijatím. Získala množstvo prestížnych cien, vystavovala v mnohých galériách v Českej republike i v zahraničí, spolu so svojím manželom Petrom Hrubešom priniesla svieži vietor do českej módnej fotografie. Jej inscenované autoportréty sa páčia skoro všetkým: tradičným fotografom, konceptuálným umelcom, kritikom aj širokému publiku.Sama Dita Pepe otvorene napísala: “Stále mám dojem, že musím fotiť, že tým môžem niečo zmeniť. Stále sa mi zdá, že realita ide mimo mňa a ja žijem vo sne a v inom tele. Stále mám dojem, že nie som dostatočne milovaná, že nie som dostatočne krásna a múdra a že by som sa mohla neustále za seba hanbiť, ako bezchrbtová viem byť, keď sa bojím. Strach ma sprevádza vždy a všade. Dokonale ho maskujem, to mi ide. (,,,) Fotografovanie je pre mňa formou komunikácie nielen so sebou, ale hovorím vďaka nej s ľuďmi, kladiem otázky, odpovedám, reagujem, cítim, prežívam, som aktívna. Smerujem situáciu tým smerom, aby vznikla fotografia. To hlavné, prečo to robím, je, že mám potom z toho dobrý pocit. Fotografovanie je pre mňa spôsob hľadania “. Podobne úprimné sú aj jej fotografie z cyklu Autoportrét so ženami, v ktorých zúročila nielen predchádzajúce skúsenosti  z inscenovanej aj dokumentárnej fotografie, ale predovšetkým svoje skúsenosti z bohatých životných peripetií, v ktorých prechádzala mnohými profesiami i mnohými rolami.

V najstaršej časti tohto rozsiahleho cyklu sa Dita Pepe vyfotografovala so ženami rôzneho veku, charakteru i spoločenského postavenia,. Osobito spracovala na tému premien identity, ktorému sa vo fotografii rôznym spôsobom venovala už celá plejáda slávnych tvorcov od Claude Cahunové cez Cindy Shermanovú až napríklad po Yasumasu Morimuru. V autoportrétoch DityPepe na prvý pohľad možno ani nepoznáme, že na všetkých je sama prítomná, natoľko sa mení jej vzhľad a výraz. Za pomoci parochní, líčenia a šiat, vypožičaných od fotografovaných žien, sa radikálne premieňa v ich dvojníčku, príbuznú, priateľku. Dôležitú úlohu pri týchto metamorfózách hrá aj autentické prostredie rôzne zariadených obývacích izieb a dievčenských izbičiek s množstvom výmluvných detailov, ktoré do inscenovaných snímok prináša sociologickú rovinu a prispieva tak k tomu, že fotografia Výška určených Pepe oscilujú medzi dokumentom a fikciou. Z diel Jeffa Walla, Philipa Lorca diCorcii, Gregoryho Crewdson a ďalších tvorcov vieme, že takéto zlučovanie zdanlivo nezlučiteľných poňatí fotografie dnes nie je ničím neobvyklým. Dita Pepe so všetkými fotografovaným ženami mala alebo nadviazala určitý vzťah, ktorý sa vo svojich snímkach snažila jemne vyjadriť.

Fotografie Dity Pepe preto nielen zachytávajú veľa rôznych žien, ale aj viacero foriem samotnej autorky, pretože sú autoreflexními sondami do jej vlastného vnútra, pochybností, vzťahov a pocitov.

Po intermezzu cyklu farebných snímok o sebe, svojej mamičke a ďalších blízkych ľuďoch, sa Dita Pepe rozhodla vytvoriť autoportréty s mužmi, ktoré tiež predložila ako diplomovú prácu na Inštitúte tvorivej fotografie Slezskej univerzity v Opave. Opäť využila svoj výborný zmysel pre mimikry a vyfotografovala sa s rôznymi mužmi aj s celými rodinami. Pôvodne chcela, aby si muži sami zvolili pózy a miesta, kde sa s ňou majú vyfotografovať, ale potom, keď takmer všetci chceli byť zachytení v dôverných situáciách v spálňach, dala väčší priestor vlastnej réžii.

Na prvý pohľad je zrejmé, že ušla podstatnú cestu vpred v remeselnej stránke. Zatiaľ čo technické spracovanie Autoportrétu so ženami bolo dobré, ale nijako neoslňovalo, novšie Autoportréty s mužmi sa vyznačujú majstrovskou prácou s kombináciami denného a umelého svetla a výraznými farbami, adekvátne podtrhujícími účin jednoducho, ale invenčne a pôsobivo komponovaných štvorcových fotografií. Veľký podiel na tom nepochybne má jej manžel (a bývalý spolužiak) Petr Hrubeš, ktorý dokonale ovláda fotografickú techniku zo svojej praxe portrétistu významných osobností aj módneho fotografa. Mnohé osobité módne fotografie, často kombinujúce modelky v exkluzívnych šatách s obyčajne oblečenými obyčajnými ľuďmi v obyčajnom prostredí, vznikajú ako spoločné dielo dvojice Pepe – Hrubeš. Obidvaja ostatne patria napríklad vedľa Terezy Vlčkovej, ktorej práce boli predstavené na minuloročnom Transphotographiques v Lille, alebo tvorivú dvojicou Štěpánka Stein – Salim Issa, k najvýraznejším predstaviteľom čoraz početnejšej skupiny mladých českých fotografov, ktorí stierajú hranice medzi voľnou a zákazkovou tvorbou a nezriedka hľadajú inšpiráciu v módnej a reklamnej fotografii.

Dita Pepe sa v Autoportréte s mužmi opäť zaoberá otázkami zmeny identity, vytvára mnohavrstevnatú sebareflexivnú sondu a súčasne aj akýsi sociologický obraz rôznych archetypov súčasnej spoločnosti. Opäť fascinujú jej premeny: je rovnako presvedčivá jazdkyňa s bičíkom, ako jednoduchá žena v domácnosti s dieťaťom v náručí, odvážna spolujazdkyňa z automobilového závodu, rozžiarená nevesta, plná očakávania, partnerka extravagantného umelca, tanečnica, ktorej vypätá póza úspešne zakrýva tehotenstvo, matka vidieckej rodiny, alebo znudená teenegerka s nemenej znudeným partnerom v posteli. Kladie nám provokatívne otázky. Nakoľko si dokážeme uchovať integritu vlastnej osobnosti a nakoľko prijímame vplyvy ľudí okolo seba? Ako by sme sa cítili, keby sme sa zrazu ocitli na mizine medzi bezdomovcami? Je manželka zazobaného podnikateľa skutočne šťastnejšia ako rómska matka ? Aký je vzťah reality?

Fotografie Dity Pepe sú extrovertné aj hlboko introspektívne, ktoré môžu zaujať najširšie spektrum divákov a pritom patrí k najaktuálnejším trendom súčasného umenia. Sú to diela, ktoré patria k tomu najlepšiemu, čo v českej fotografii v poslednej dobe vzniklo.

Vladimír Birgus

*   *   *

Dita Pepe ( nar. 5. 9. 1973 v Ostrave )

Štúdium:
1988-1992 Gymnázium Frýdlant nad Ostravicí
1995-1998 bakalárske štúdium na Inštitúte tvorivej fotografie, Slezská univerzita v Opave
2001-2003 Magisterské štúdium na Inštitúte tvorivej fotografie, Slezská univerzita v Opave

Ocenenia:
2001 – Kodak Nachwuchs Förder Preis, Hamburg
2003 – 1 cena “Czech Press Photo 2003” s P. Hrubeš, kategória “umenie”, Praha
2005 – 1 cena “Funkeho cena”, Praha
2007 – cena divákov “Prague Biennale 3”, Praha
2008 – GD4ART štipendium, Bologna (Taliansko)

Výstavy samostatné:
2002 – Galéria Velryba, Praha (kurátor V. Birgus)
2002 – Galéria Profil, Bratislava (kurátor V. Macek)
2002 – Altonaer Múzeum, Hamburg (kurátor D. Brudna) (Nemecko)
2003 – Month of photography Bratislava (kurátor V. Birgus)
2004 – Moscow photobiennale, House of photography (Rusko)
2004 – “Encontros da Imagem”, Braga (kurátor Rui Prata) (Portugalsko)
2005 – České centrum, Fotobienále, Moskva (Rusko)
2005 – “Galéria Slovenskej sporiteľne Kladno. kurátor J. Hanke
2006 – Módne fotografie, (s Petrom Hrubeš), Galéria Opera, Ostrava
2007 – Autopotraits de Dita Pepe, Centre culturel Tcheque, Paris, kurátor V. Birgus (Francúzsko)
2007 – ZAK Gallery, Berlin
2008 – Musee de Bibracte, Saint Leger s / B (Francúzsko)
2008 – CzechPoint Berlin, “Czech Štart!” S J. Křenkem, kurátor V. Birgus (Nemecko)
2008 – GD4Art Bologna, v rámci projektu “Photography meets Industry” (Taliansko)

Výstavy spoločné:

1998 – Nová mena, PHP, Praha (kurátor V. Birgus)
1999 – Coincidence XIX, Galéria Ignis, Köln (kurátor G. Demnig) Nemecko
2002 – Space, Dunauvaros (kurátor P. Szolt) Maďarsko
2002 – Konfrontácia, PHP, Praha (kurátor V. Birgus)
2002 – City of Women, Ljubljana (kurátor A. Vajda) Slovinsko
2002 – Visual Gallery of Photokina, Köln (Kodak Forder.Preis) Nemecko
2003 – Prague Biennale 1, Praha
2003 – Paris Photo (Leica gallery Prague) Francúzsko
2004 – “wirklich wahre”, Ruhrlandmuseum Essen, (kurátor S. Schneider a S. Grebe)
2005 – Moskva Photo festival
2005 – “Coolhunters” Städtische Galerie Karlsruhe (Nemecko)
2006 – Česká fotografie 20. storočia. Mestská knižnica, GHMP, Praha
2006 – Absolventi, Inštitút tvorivej fotografie FPF SU v Opave, Dom umenia, Opava
2007 – “glocal Girls” Prague Biennale 3, Karlínská hala, Praha.
2007 – Galeria Szara – Vizuálne hry, Cieszyn, (Poľsko)
2008 – Funkeho Kolín
2008 – Festival “Lyon septembre de la Photographie”, Lyon (Francúzsko)
2008 – Autoportrét v slovenskom umení 20. a 21. storočia, Alšova Jihočes. Galérie, Hlboká
2009 – Rencontres d’Arles, Európska noc (projekcie), Arles (Francúzsko)
2009 – Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts. Kunst-und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn.
2009 – Transphotographiques Festival, Lille (Francúzsko)
2009 – Self Portraits, reportage – immagini, parole, storia “Atri festival” Atri, Taliansko
2010 – Ženy v českej fotografii, Berlín
2010 – Česká fotografia v Tokiu, Shiseido Gallery Ginza,  JaponskoPedagogická činnosť:
1999-2001 ISS Ostrava – Poruba, odbor fotografie
2001-2003 Stredná umelecká škola Ostrava, odbor fotografie
2003 – súčasnosť Inštitút tvorivej fotografie, Slezská univerzita Opava, odbor portrétnej a módnej fotografie

Prednášky:
2007 – Dita Pepe Autoportrét, Galéria u mloka, Olomouc
2008 – Dita Pepe Autoportrét, v rámci cyklu “Podoby súčasnej fotografie”, Dom umenia Brno
2009 – Dita Pepe: cyklus prednášok na tému autoportrét, Fakulta umení, Ostravská univerzita

Zastúpenie v zbierkach:
Národná galéria Praha, Múzeum umenia Olomouc, Slezské zemské múzeum Opava, GD4ART Bologna a súkromné zbierky

Zastúpenie fotografií v publikáciách:

2006 – Birgus, Vladimír: Dita Pepe. In: Nová encyklopédia českého výtvarného umenia – Dodatky. Academia, Praha 2006, s. 588.
Absolventi Inštitútu tvorivej fotografie FPF Slezské univerzity v Opave 1991 – 2006. ITF FPF SU, Opava 2006
2008 – Photography meets Industry, Giovanna Calvenzi, 88 str, Taliansko ISBN 978 88 6208 073 6
V. Tetiva: Autoportrét v slovenskom umení 20. a 21. storočia, (2008, 216 s., 267 b)
2009 – Michaelis, Margot: Werkstatt Kunst: Werbung und Image, Braunschweig: Schroedel, 2009, 32 s. ISBN: 978-3-507-10023-7
Birgus, Vladimír Mlčoch, Jan: Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts. Kunst-und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland in Bonn. Praha: Kant, 2009, 359 s. ISBN 978-80-6970-96-7.
Trans. La Photographie, Lille, Francúzsko, ISBN 978-2-9524209-7-6.
Reportage “Atri Festival”, Atri, Taliansko, ISBN 978-88-89412-37-4

Články, interview:
2001 posp, Tomáš: Dita Pepe – Lucia Nimcová: Fotografie. Ateliér, č 16 – 17, s. 7.
2002 Třešňák, Petr: Ktorá z Vás som ja – sprievodca identitou na fotografiách Výška určených Pepe. Rešpekt, 4. 3, s. 22.
2004 – Birgus Vladimír: Dita Pepe-mimikry ženy. Fotografie Magazín, 2004, č 1, s. 20-23.
2004 – Vilgus, Petr: Dita Pepe (interview). Digi nr.8, 2004
2005 – Frajtová, Marie: Nájsť si svoje šťastie (interview), Instinkt 2005 nr.40/IV, s.68-71
2005 – Hozáková, Andrea: inkarnácia (interview). Think Again 2005 nr. 21, S.14-15
2006 – Birgus Vladimír: Žena mnohých mužov. Dita Pepe. Piatok Lidových novín, 8. 9. 2006, s. 30-34.
2007 – Vasdeki, Joanna: Dita Pepe, Highlights (GRE) 2007
2007 – Babin, Frederique: Les jeux de role de Dita Pepe, Lemond 2 (FR) 2007 nr.164 s.30-33
2009 – RIUS, Núria: Dita Pepe – We are Family? , Lamono magazine nr.59, Barcelona, Španielsko
Vasilieva, Natalia: Dita Pepe – Selportraits with men “Esquire magazine nr.3, Rusko

Televízne dokumenty:

2009 – “Od Sudka k Saudkovi”, réžia: Nele Munchmeyer, 29min.

www.ditapepe.sk