Klubový fotoplenér – Závažná Poruba – 2013

Štandardný

Aj tento rok, ako každý rok, organizoval náš Fotoklub NOVA klubový pléner. Tento rok sa skupinka našich členov vybrala objavovať krásy Liptovského kraja . Prinášame Vám krátku správu z tohto plénera spolu s bohatou fotodokumentáciou. Správa z  fotoplenéra NOVA 2013 v Závažnej Porube v dňoch 17.-19. mája

Piatok:
Z  Košíc odchádzame  o 9.00 h smerom na Prešov, ďalej cez Levoču, Poprad do Važca. Cieľom je Važecká jaskyňa. Prehliadku ale neabsolvujeme, zmeškali sme vstup o 10 min. Ďalšia možnosť bola až o 1 a pol hod. Pokračujeme do Východnej, kde sa fotením zdržíme asi hodinu. Míňame Hybe a obed si doprajeme v kolibe Červený kohút. Pred Liptovským Hrádkom sa zastavujeme v Baníckom a  hutníckom múzeu Maša. Po prehliadke s obsiahlym výkladom o výrobe železa na Liptove a s fotením nasleduje ďalší cieľ: Liptovský Hrádok. Keďže Liptovské múzeum v Liptovskom Hrádku bolo pred záverečnou, pokračujeme ku hradu, na občerstvenie v hradnej reštaurácii. Fotíme interiér aj exteriér. V Liptovskom Mikuláši nakupujeme chýbajúce zásoby, odtiaľ sa už bez zastavenia presúvame do Závažnej Poruby, kde nás milo privítala naša hostiteľka pani Mária. Celý penzión s krásnymi výhľadmi na horstvá Liptova máme k dispozícii. Po umiestnení na izbách nasleduje porada s uvítacím prípitkom. Oboznamujeme sa s areálom penziónu. A keďže náš priateľ  Šaňo je tu vlastne u brata ako doma, predstaví nám aj svoju lezeckú stenu, vďačný objekt pre fotografa. Niektorí si ju aj vyskúšame. Po večeri z vlastných zásob si ešte robíme prezentáciu z fotenia z uplynulého dňa.

Sobota:
Po raňajkách z vlastných zásob odchádzame autami o 9.00 h do ďalšieho cieľa našej výpravy: Svätý Kríž s artikulárnym dreveným kostolom. Cestou sa zastavíme nad Závažnou Porubou, fotíme rannú panorámu Liptovskej Mary a okolitých horstiev: Chočské vrchy, Roháče, Západné a Vysoké Tatry. Vo Svätom Kríži pobudneme asi do 11.15 h a presúvame sa cez Vlachy popod hrádzu Liptovskej Mary. Zavretá závora pri priehrade mení náš plán dostať sa ďalej ku Prosieckej doline. Pred závorou autá zaparkujeme a pešo ideme k ďalšiemu blízkemu objektu nášho záujmu: Torzu kostolíka na brehu priehrady, pozostatok zatopenej dediny Liptovská Mara. Ďalší vďačný objekt pre fotografa s panorámou jazera a Nízkych Tatier. Keď sme tu skončili, meníme plán a odchádzame do kúpeľov v Lúčkach. Tu relaxujeme s foťákmi v rukách pri Lúčanskom vodopáde. Medzitým náš priateľ Jožo odstránil aj poruchu pruženia na aute. Cestou späť sa zastavujeme pri Bešeňovských travertínoch.

Náš priateľ  Šaňo na 15-tu hodinu zabezpečil prehliadku gotického kostola v Okoličnom, patriacom ku komplexu kláštora Františkánov. Základný kameň položili v r. 1476 na nariadenie kráľa Mateja Korvína.

Objekt kostola bola pastva pre oči aj objektívy foťákov. Potom už sme šli na kávu  do blízkeho bistra.

Po príchode na základňu Ľubka, Evka a Jolka chystajú ingrediencie na večernú grilovačku. V družnej debate aj s pani domácou Marikou sme si pochutnali na výbornom jedle a deň zakončili debatou o zážitkoch uplynulého dňa, ku ktorým prispelo aj pekné a hlavne fotogenické počasie.

Nedeľa:
Po raňajkách z vlastných zásob opúšťame o 10.00 h Marikin penzión. Ďalším cieľom našej výpravy je zrekonštruovaný vodný mlyn v Oblazoch v ústí Kvačianskej doliny. Naša cesta smeruje okolo vodnej  nádrže Liptovská Mara cez Liptovské Matiašovce, Huty do Veľkého Borového. Tu zaparkujeme autá a pešo pokračujeme ponad  roklinu potoka Borovianka ku Ráztockéku vodopádu. Po nafotení vodopádu pokračujeme do cieľa nášho putovania: mlyn v Oblazoch. Nachádza sa vo veľmi peknej prírodnej scenérii bralnatého ústia roklín Kvačianskej doliny. Keďže tu je čo obdivovať a fotiť, zdržíme sa dlhšie a tu nás stihne aj občerstvenie z vlastných zásob. Toto miesto opúšťame o 14.15 hodine. Cestou späť sa zastavujeme v obci Huta a fotíme zaujímavé objekty bývalej architektúry Oravy. Asi o 16.00 h pokračujeme na večeru v kolibe Holica. Tu sa zdržíme do 17.00 h, kedy sa odchádza smer Liptovské Matiašovce. Tu sa zastavíme ešte fotiť miestny zaujímavý kostol. Okolo 18.00 h definitívne štartujeme na diaľnicu smer Košice.

Do Košíc prichádzame o 21.00 hodine. Najazdili sme 560 km.

Hodnotenie:
Podľa vyjadrenia účastníkov bol to úspešný plenér v zaujímavých lokalitách Liptova, ktorému prialo aj dobré počasie. K spokojnosti prispelo aj príjemné ubytovanie v penzióne u Mariky v Závažnej Porube vďaka iniciatíve Šaňa Palásthyho, ktorý ho navrhol aj zabezpečil.
Účastníci:  J. Kalapos – vedúci, A. Palásthy, Ľ. Kremeňová, J. Lacková, E. Kecseyová, J. Knapík, M. Cibula, P. Guspan.